Hyrylän Seudun Omakotiyhdistyksellä tuloksekas toimintavuosi

Hyrylän Seudun Omakotiyhdistys toimi vahvassa myötäisessä kuluvana vuonna. Toimintaan saatiin uutta virettä jakamalla vastuita yhdistyksen hallituksessa aiempaa selkeämmin. Yhdistyksen näkyvimmässä tapahtumassa Hyrylän Torpalla toukokuun ensimmäisenä lauantaina järjestetyssä Omakotipäivässä oli ennätysyleisö n. 400 osallistujaa. Suomen Omakotiliiton toiminnanjohtaja, Kaija Savolainen, esitteli liiton edunvalvontatyötä. Liiton tärkein tavoite on ollut estää valtiovallan kaavaileman kiinteistöverouudistuksen kaatuminen pientaloasukkaiden niskaan. Erään valiovarainministeriön uudistusmallit merkitsisivät kiinteistöveron monikertaistumista omakotiasujille. Paikallista väriä tapahtumaan toi kansanedustaja Antti Kaikkonen kertoen lainsäädäntötyöstä ja myös omista kokemuksistaan omakotisaneeraajana. Ohjelmassa oli paljon lapsiperheille suunnattua ohjelmaa sekä yritysesittelyjä.

Omakotitalkkariksi saatiin helmikuun alusta Petri Toivonen. Talkkaripalveluille on kova kysyntä erityisesti varttuneempien omakotiasukkaiden taholla. Tilausjono onkin ollut parhaimmillaan yli kolmen viikon pituinen. Loppuvuodesta varausaika on viikon kahden luokkaa. Työtilaukset vastaanottaa hallituksen jäsen, Reijo Isoaho. Yhdistys päätti viimeisimmässä hallituksen kokouksessa jatkaa nykyisen omakotitalkkarin työsuhdetta valtion työllistämistuen päätyttyä ylimääräiset puoli vuotta ja hakea lisäksi toista talkkaria siten, että työsuhde alkaisi ensi vuoden maaliskuussa. Taloudellinen tavoite toiminnasta on plus miinus nolla eli ei haeta voittoa, mutta tappioltakin tulisi välttyä.

Yhdistyksen laitevuokrauksen suosio on kolminkertaistunut edellisvuodesta. Tarjolla on vuokralaitteita, joita omakotiasukas tarvitsee vain muutaman päivän ajan vuodessa, joten vuokralaite on taloudellisesti järkevä. Omakotiyhdistys hankkii vuosittain uusia koneita. Tänä vuonna on hankittu jatkovarrella varustettu pensasleikkuri ja 10 tonnin tehoinen halkaisukone, jolla jykevimmätkin pihapuiden pöllit halotaan vaivatta. Vuokrilla katetaan huolto ja uushankinnat.

Hyrylän Seudun Omakotiyhdistys on toteuttanut tänä vuonna ympäristötalkoot pusikoita raivaten Lahelan kummankin pallokentän ympäristössä ja Jokipellonpuistossa. Edellisvuonna vastaavat talkoot tehtiin Vaunukankaan lammen ympäristössä.

Keväällä 17.-19.5.2019 järjestetään perinteinen lähialuematka. Tällä kertaa kohteena on Pietari ja vastaavana matkanjärjestäjänä on PS-Bussit Oy Ohkolasta. Matkan hinta on n. 400 euroa jäseneltä. Ilmoittautumisia matkalle kerätään heti vuoden vaihteen jälkeen hotellihintojen täsmennyttyä.

Yhdistyksen tärkeä edunvalvonta pientaloasukkaita rasittavien kunnallisten maksujen osalta onnistui hyvin. Kunnan ensi vuoden budjetti ei sisällä maksukorotuksia. Yhdistyksen pitkään ajama Koskenmäen kiertoliittymän laajennus on hyvässä vauhdissa ja parantaa toteuduttuaan lähialueen asumisviihtyvyyttä selvästi pakokaasuja tupruttavien autojonojen vähetessä. Marraskuussa Torpalla järjestetty Huolettaako kotisi terveys? –luento keräsi ennätysyleisön, 83 osallistujaa.

Jäsenmäärältään Hyrylän Seudun Omakotiyhdistys on kunnan suurimpia yhdistyksiä 1019 jäsenellään. Viimeisen tarkistuksen mukaan maksaneita oli 988, joka luku on nelisenkymmentä suurempi, kuin vuosi takaperin.

Yhdistyksen puheenjohtajana kuluneen vuoden toiminut Päivö Kuusisto Autiorinteestä valittiin jatkoon uusien sääntöjen mukaisesti kaksivuotiskaudeksi.

Hallituksen muina jäseninä jatkavat Timo Järvinen Lahelasta, Jorma Lehmus Lahelanrinteestä, Anne Häkkinen Vaunukankaalta, Aki Aaltonen Nahkelasta, Annina Nuutinen Riihikalliosta, Timo Huhtaluoma Lahelankankaalta ja Raija Paajanen Ruotsinkylästä. Erovuoroisista valittiin uudelleen hallitukseen Reijo Isoaho, Jorma Sulander ja Rauno Turkki.

Hallituksen varajäseniksi valittiin Marko Honkanen Halkivahasta, Jorma Ceder Riihikalliosta, Hannele Olli Mattilan alueelta, Pasi Huuhtanen Vanhakylästä, Jorma Kaartinen Rantatieltä ja Tiia Kaukolampi Halkivahasta.

Syyskokous ti 20.11.2018 klo 18-20 Kunnantalon Valtuustosalissa

Käsitellään sääntömääräiset asiat. Kahvitarjoilu klo 17.45 alkaen. Hallituksen kokous klo 17. Kello 18.45 alkaa alustus kierrättämisestä ja materiaalin kierrosta.

Kiertokapulan ympäristöneuvoja, Sasmo Kangassalo pitää esityksen lajittelun tärkeydestä ja jätehuollon vastuista. Esimerkiksi lasipurkille, paristoille, nojatuolille ja romuautolle on omat vastaanottopaikkansa. Jätehuollossa on paljon toimijoita ja vastuut on jaettu monen toimijan kesken. Käymme läpi mm. eri toimijoiden rooleja sekä jätteiden reittejä jäteastiasta takaisin kaupan hyllylle tai jopa auton polttoaineeksi.

Kuivajäte käsitellään pääosin energiana ja kartonkipakkaukset materiaalina. Mikä ero jätteiden hyödyntämisen menetelmillä on ja kuinka voisimme hyödyntää jätteet tehokkaammin? Materiaalin uusi kierto alkaa jätteen syntypaikalla, esimerkiksi kodeissa. Toisaalta, jos kotona ei jätettä lajitella, materiaalin kierto useimmiten päättyy. Lajittelu on mukaansa tempaava harrastus ja sen merkitys on erittäin tärkeä.

Aiheuttaako pakkausmuovin lajitteleminen pulmia? Tiedätkö mitä räjähtämättömille uuden vuoden raketeille pitää tehdä? Mihin viedä vanhat liuottimet autotallista? Nyt on myös mahdollisuus kysyä jätteisiin liittyvät kysymykset suoraan asiantuntijalta.

Tervetuloa!

Tunnistatko ongelmatalon?

Millaisia hajuja rakenteista voi tulla ja milloin on syytä huolestua? Miten hoitaa vanhan talon kauppa ja pyrkiä välttämään riidat kaupan jälkeen? Mitkä ovat myyjän ja ostajan vastuut, jos talosta löytyy kosteusvaurio tai jopa hometta?

Sertifioitu rakennusterveysasiantuntija Hannele Rämö Asumisterveysliitto AsTe rystä kertoo illan aikana mm. Miten toimia, kun huomaa – epäilee asunnossaan sisäilmaongelmaa.

Janne Nuutinen, varatuomari, Tammer-Juristit Oy:stä luennoi aiheesta:
Mitä on syytä ottaa huomioon, kun on kotia myymässä?

Oman kodin myyminen on usein tunteikas asia. Asianajajan näkökulmasta on syytä huomioida tiettyjä asioita, jotta välttää turhia ikävyyksiä ja siten myös turhia ikäviä tunteita. Kiinteistökauppaan sopii hyvin sanonta ”valheella on lyhyet jäljet”. Eli vaikka omaansa myydessään kehuukin, niin ole tosiasioiden suhteen rehellinen, älä valehtele tai jätä mitään olennaista kertomatta. Se mikä on ostajan tiedossa, sen hän on myös kaupan tehdessään hyväksynyt. Oma lukunsa ovat piilevät virheet. Niiltä voi usein välttyä teettämällä kunnollisen kuntokartoituksen tai –tutkimuksen.

Aina ei siltikään voi välttyä ikävyyksiltä, mutta silloin on viisautta ottaa yhteyttä asianajajaan ja viedä asiaa eteenpäin ammattilaisen kanssa. Kun ottaa yhteyttä asiantuntijaan heti ongelmien ilmettyä, ei pääse vahingossa syntymään tilanteita, jotka voivat olla ongelmallisia mahdollisen oikeusprosessin yhteydessä. Kun asianosaisilla ongelmien ilmettyä tunteet nousevat vahvasti pintaan, asianajajan käyttäminen turvaa sen, että pysytään itse asiassa ja tällöin on hyvät mahdollisuudet saada hyvinkin vaikealta näyttävä tilanne sovituksi. Valtaosa riidoista sovitaan. Ja valtaosin omakotikiinteistön myyjällä on kotivakuutus ja siinä oikeusturva, joten kustannuksiakaan ei ole tarpeen pelätä. Lisäksi asianajaja on velvollinen arvioimaan kustannusten määrän, joten tältä ei pitäisi tulla ikäviä yllätyksiä.

TERVETULOA!
AIKA: Keskiviikko 7.11. klo 18-20.30
PAIKKA: Hyrylän Torppa
Koskelantie 4, 04300 Tuusula

Tilaisuus on ILMAINEN ja kaikille avoin!
Kahvitarjoilu!

Lahelan pallokenttien talkoot lauantaina 29.9.

Raivataan pallokenttien ympäristö siistiksi! Kokoontuminen klo 11.30 Alikyläntien vieressä olevalle pallokentälle. Lahelanniityn pallokentälle siirrytään n. klo 13.30. Tarjoamme talkooväelle klo 14.00 alkaen Lahelanniityn pallokentällä makkaraa ja virvokkeita.

Tervetuloa koko perheen voimin!

Keski-Uudenmaan Suurmarkkinat su 23.9.klo 10-14 + arvonta

Hyrylän Seudun Omakotiyhdistys on mukana Keski-Uudenmaan Suurmarkkinoilla. Terveyskeskuksen edustalla kävelytiellä, yhdistyksen teltalla esitellään yhdistyksen toimintaa, vuokravälineitä ja järjestetään kysely, johon vastanneiden kesken arvotaan Fiskarsin ränninpuhdistaja.

Hyrylän Torpalla valtakunnallista seurantalopäivää juhlitaan 9.9.2018

Hyrylän Torpan (Koskelantie 4) ohjelma seurantalopäivänä:

• Klo 10 – 12 aloitetaan lastentapahtumalla, jossa mm. pikkasten disco, temppurata ym.
  • Klo 10 alkaa myös Hyrylän Seudun Omakotiyhdistyksen kaikille avoimet talkoot, jossa siistitään Jokipuistoa. Jokipuiston kunnostustalkoisiin odotetaan osallistujia erityisesti Koskenmäeltä ja muualta Jokipuiston ympäristöstä. Kunnostusta tehdään kunnanpuutarhurin ohjeiden mukaan mm. raivaussahoin, siimaleikkurein ja vesurein. Mahdollisimman monen talkoolaisen toivotaan ottavan omat välineet mukaan. Polttoainetta on tarjolla järjestäjien toimesta. Kunta tarjoaa talkoolaisille pullakahvit ja grillimakkarat. Yhdistyksen teltalla Torpan piha-alueella esitellään yhdistyksen toimintaa. Paikalla on myös Omakotitalkkari ja yhdistyksen vuokravälineiden esittely. Talkoiden lisäksi on tarjolla mahdollisuus pelata mölkkyä tai petankkia.

Avointen ovien tapahtumia Torpan aulassa:

• Klo 12 esitellään talon historiaa ja nykypäivää
  • Klo 13 kirjaesittely
  • Klo 14 Seurantalo-päivän kiertoajelu lähtee Hyrylän Torpalta. Oppaana on museoamanuenssi Jaana Koskenranta. Paluu on viimeistään kello 17.30. Linja-autossa on paikkoja rajoitetusti, ennakkoilmoittautuminen on välttämätön www.lyyti.in/seurantaloretki tai p. 040 314 3460
  • Kello 17.00 alkaa JÄTTIBINGO, joka päättyy n. klo 19.45

Koko päivän ajan Torpalla on mahdollista tutustua myös Tuusulan Eläkkeensaajien ja Hyrylän Seudun Omakotiyhdistyksen toimintaan. Torpan aulassa on puffetti auki koko tapahtuman ajan. Lisäksi myydään suosittuja tavara-arpoja.

Seurantalopäivää vietetään Tuusulassa nyt ensimmäisen kerran

Valtakunnallista Seurantalopäivää vietetään vuosittain syyskuun toisena viikonloppuna. Tuusulassa seurantaloja juhlitaan nyt ensimmäisen kerran avoimin ovin ja kiertoajelulla. Tuusulassa toimivat seurantalot ovat Hyrylän Torppa, jonka historia alkaa vuodesta 1903, Jokelan Työväentalo (1905), Klemetskogs Undomsföreningin omistama Solbacken (1910), Nuorisoseurantalo Väinölä (1921) ja Kellokosken Linjamäen pienviljelijäyhdistyksen Linjala (1933).

Seurantalot ovat täynnä elävää kulttuuriperintöä, jota on syytä juhlia. Yhdistysten omat talot ovat läpi historiansa tarjonneet paikan erilaiselle toiminnalle ja tapahtumille. Toiminta taloilla on edelleen monipuolista, mutta vanhojen rakennusten ylläpito ja kunnostaminen tuo myös haasteita.

Tuusulan muissa seurantaloissa ohjelmaa on seuraavasti:

• Solbacken (Klemetskogintie 9) on avoinna klo 14–15 ja talon historiaan ja arkkitehtuuriin ja nykypäivän toimintaan voi käydä tutustumassa vaikka päiväkävelyllä. Mehutarjoilu. Kiertoajelubussi on Klemetskogissa 14.20–14.40.
  • Jokelan Työväentalo (Siljalantie 2). Yhdistyksen väki esittelee taloa klo 15–16. Kahvibuffa on auki. Kiertoajelubussi on Jokelassa noin 15.20–15.40.
  • Linjala (Kellokoskentie 361) on avoinna 15.30–16.30. Linjalassa harrastetaan muun muassa karaokea ja nyt vieraillakin on mahdollista laulaa. Kiertoajelu on Linjalassa noin 16.00–16.20
  • Väinölässä (Kirkkotie 6) tutustumme taloon ja sen toimintaan pihalla Tuusulan Nuorisoseuran puheenjohtajan ja sihteerin opastuksella. Kiertoajelubussi on Väinölässä noin 16.50–17.10.

Suurmarkkinat 20.5.

Hyrylän Seudun Omakotiyhdistys ry oli mukana Keski-Uudenmaan Suurmarkkinoilla sunnuntaina 20.5.klo 10-14. Puutarha-asiantuntija Sirkku Nikula Viherpalvelu Maununkarhusta antoi vinkkejä kotipuutarhan hoidosta klo 11-13.

Tarjolla tietoa Hyrylän Seudun Omakotiyhdistyksen palveluista: omakotitalkkarista, vuokravälineistä, pihakilpailusta, retkistä, edunvalvonnasta jne.

Kaikille jäseniksi liittyjille Viking Line:n etukortti Tukholman tai Tallinnan risteilylle 2-4 hengelle. Lisäksi liittyjien kesken arvotaan 50 € lahjakortti Somia Livingiin!

Tervetuloa!

Kevätkokous 25.4.2018

Hyrylän Seudun Omakotiyhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous pidettiin keskiviikkona 25.4.2018 klo 18 kunnantalon valtuustosalissa (Hyryläntie 16 Tuusula).

Sääntömääräisten kevätkokousasioiden jälkeen kuntakehitysjohtaja Marko Härkönen esitteli Etelä-Tuusulan tonttitilannetta, Asuntomessujen ja Monion sekä Hyrylän keskustan kaupallisten palvelujen etenemistä.